Dubbelbloggande

Jag har tre bloggar. Fyra egentligen, men en är privat och mer en slasktratt för tankar och ideer och inte publicerad. Och den tredje är för min ideella stiftelse, som jag borde göra mer med, men det får bli framöver. Nu börjar saker lugna ner sig lite och harmonin inträder och då kanske det kan bli aktuellt, men så länge jag har två av fyra helger bokade med annat får det bli minimalt. Till exempel kanske nattsömn borde vara en grej som prioriteras högre än att rädda världen. Inatt var femte natten med mindre än fem timmars sammanhållen sömn så jag börjar bli lite groggy på jobbet.

Men jag har två aktiva bloggar. Den ena är den här, den privata. Den andra är en blogg om vad jag tycker och tänker och analyserar. Den skriver jag inte så mycket i längre, för att det är lite bökigt att ha två bloggar. Men det handlade mest om att jag har ett jobb där jag kommer i kontakt med ganska mycket människor och jag inte vill att alla ska kunna läsa vad jag tycker om allting privat. Den här bloggen är inte döpt efter mig, det är den andra (www.flintberg.com), som jag hade en tanke skulle bli en jobb-baserad blogg där jag skrev och tyckte om olika fenomen som rör utbildningar, skolan, it och lärande.

Men jag funderar alltmer på om jag skulle lägga ALLA poster här istället och så får folk läsa om de vill. Det känns lite pinsamt att jag har fem prenumeranter på en blogg jag haft i tre år. Så jag tror jag ska börja flytta in lite poster hit istället från den andra bloggen. Inte alla, för en del är tråkiga debattinlägg, men kanske lite kloka grejor, och så be Hannah göra en ny design med flikar och lite annat snyggt så man kan sortera lite bättre mellan vardagsbabbel och filosofiska tankar.

Just idag funderar jag på varför jag verkligen gillar mitt jobb, trots de begränsningar som en kommunal tjänst innebär jämfört med att vara frilansande egenföretagare. Jag är ju faktiskt med och påverkar hur Sveriges utbildningar ser ut. Jag sitter i möten med kommunchefer och försöker hjälpa dem se till att alla barn i grundskolan och gymnasiet ska ha en laptop och vilka fördelar det ger, jag hjälper riksdagen skapa utbildningsmaterial som passar i det moderna lärandet, utbildar lärare i spelpedagogik och försöker ansvara för att skolor bygger om sin undervisning och organisation så den blir mer lik vanliga livet och mindre korvstoppning. Och i förra veckan lämnade jag in en ansökan till en fond på en halv miljon för att få göra ett onlinespel som ska kunna användas som undervisning i samhällskunskap.

Det är klart att för en person som har "lärarkallet" i blodet och vill undervisa, så är det intressant att få möjlighet att jobba så nära inpå utbildningslandskapet. Jag tror att Sverige kan bli världsbäst på två, max tre saker. Och utbildning är ett område där vi kan glänsa, om vi verkligen hade velat profilera oss. Miljö är ett annat där vi också ligger långt fram. Och internetutveckling är ett tredje.

Men hörni, vad tycker ni, ska jag flytta över lite poster från flintberg.com hit och fortsätta skriva här istället?
 

Kommentarer
Postat av: Eva-camilla

Absolut ska du flytta allting hit! det ska vara så enkelt som möjligt. Ganska intressant att du med ditt arbete försöker förenkla tillvaron för både lärare och elever..men den privata Björn gör helst allting så komplicerat som möjligt och glömmer allt som oftast att njuta av livet! Påminner lite om när jag träffade Ilkka som ALDRIG haft en semesterdag och sen när jag tvingade honom kunde han inte få nog av ledigheten..hehe. Vi får väl ge Hannah ett par år med dig så ska du se att du blivit "omvänd".

Kramar

2009-03-05 @ 16:02:31
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: mamma

ja flytta bloggen hit det är nog inte lika jobbigt som att flytta bohaget

funderar på att skaffa mig en kattblogg när våran Bamse flyttar hit

2009-03-05 @ 22:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0