Dagens flagga: Lettland



Lettland har en speciell plats i mitt hjärta som ni vet, ett ungt land med mycket vilja, som kämpar med stora klyftor. Nästan halva landets befolkning bor i Riga, och landsbygden är extremt fattig på de flesta platserna. En vacker resort finns i strandstaden Jurmala och man kan tydligt se spår av de svenska ockupationsmakterna. Lettland har erövrats nästan lika många gånger som Polen, senast av Sovjetunionen. Då var den här flaggan förbjuden - men man tror den har rötter tillbaka till 1200-talet. Det finns lite olika teorier om flaggans utseende - en är att det röda är folkets vilja att offra sitt blod för den vita friheten... en annan teori är att en känd lettisk härförare sårades i strid och förbands med ett vitt tygstycke. Som ni ser är det en annorlunda färg en den annars vanligt röda och även ett smalare band i mitten än vad många andra flaggor har (luxemburg, estland, holland t.ex.)

Jag fick sova ut lite grann, vaknade sju på egen hand och det känns väl okej, förutom att jag har ett fett jävla munsår som jag verkligen inte gillar. Grrr! Just idag också... grattis liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0