framtiden

När jag slutade på Framfab och började på Labs i Lund, så skrev jag en sista omvärldsbevakning. Den har jag tyvärr inte kvar, vilket är otroligt synd, för den har stämt ruskigt bra.

Jag skrev där (början av 2001) att utvecklingen under 2000-talets första år skulle fortsätta uppåt och ge en stor tillväxt, men att det skulle präglas av spänningar mellan nationer. Därefter skulle en plötslig finansiell kris inträffa någon gång mellan 2008-2010, som skulle ta 1-2 år att reda ut och göra världen skakis, men att med gemensamma ansträngingar skulle man reglera sig ur den och någon gång 2009-2011 vara på gång igen, för att uppleva ett par år av "hoppfull tillväxt" med mycket spekulationer.

Denna skulle sedan grusas och avbrytas innan konjunkturuppgången fått styrfart några år senare 2012-2015 i form av en internationell global konflikt som inte då, men i efterhand skulle beskrivas som World War III. Den skulle förmodligen handla om råvarutillgång (olja) och skulle dra in ett antal länder. Jag minns inte säkert, men tror att det var någon slags dubbelkonflikt som byggde på mellanöstern vs USA+EU som sedan gjorde att ryssland gick på de regionala staterna i sin omvärld och pakistan mot indien i en kärnvapenkonflikt som inte gynnade någon av staterna.

Den konflikten skulle pågå i 3-4 år och präglas av traditionell krigföring på plats i mellanöstern, staten Israels undergång och regelbundna terrordåd nästan dagligen i olika städer i Europa (och lite mer sällan i USA). Vad värre var, det skulle inte bli ett tydligt "slut" på kriget utan det skulle vara regionala konflikter under nästan ett årtionde. Jag målade upp en ganska rejält obehaglig bild tror jag där den enda vinnaren var Kina. Jag förutsåg inte Chavez alls, sydamerika och afrika var inte mer än skådeplatser för kriget.

Efteråt var USA helt borta från scenen som stormakt, kanske till och med i sönderfall till olika nationer. Kina var en stormakt och ett sargat EU likaså, dock utan stora infrastrukturproblem. USA var kvar på kartan såklart, men var ekonomiskt bankrutt och utarmat och präglat av åratal av militäristiska ledare och problem, helt utan yttre projektion.

Nån som vill bunkra konserver, för nu är finanskrisen här. Nästa steg är en svag återhämtning och lite hopp och sen smäller det och då blir det kärnvapenanvändning. Ett gäng mellan Indien och Pakistan, Teheran och Damaskus försvinner från kartan, och kanske även lite utväxling i centralasien i värsta fall.

Positivt och bra? ;-)

Vi hoppas jag har fel. "He has been known to be wrong before"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0