England and the environment

Varför vill jag skriva om detta då? Jag skulle vilja skriva en mindre uppsats i ämnet, men den typen av tid har jag inte när jag egentligen är på jobbtid. Jag har för övrigt försökt att inrätta "arbetstid" på sistone, nån slags rutin. Mest för min egen skull, men också av hänsyn till min kära respektive så att det inte alltid ska vara jobbet som är i fokus, även åtta på kvällen.

Så nu jobbar jag 8.30-17.30, där jag försöker vara klar med allt jag "måste" göra till 16.00 och därefter bara mailkoll, administration, betala räkningar och telefontillgänglighet. Efter det stänger jag oftast av telefonen, så blir det inte mer jobb. Det är en lyx jag inte alltid kommer ha med vissa projekt, men just nu, fram till sommaren går det att göra det, och då gör jag det.

England och miljön ja. Jag trodde nånstans att England, Tyskland och Sverige var rätt lika. Och Sverige och Tyskland är ganska lika i många avseenden. Mycket mer än England om inte annat. Varför miljön då? Ja, till att börja med är sopsortering ett minne blott. Varken på McDonalds, i hemmet eller på stan är det något annat än "sopor" som gäller. Glas, plast, metall och hushållssopor i samma stora soprum. Papper/kartong går i en egen bunke. Och det frustrerar såklart lite grann. Men det är inte det som jag tror är det som kommer få miljöingenjörer som Joakim att hoppa i luften....

.... det är det här med att husen är så kalla. För det första är tvåglasfönster en stor nyhet och en riktigt bra säljpitch när man ska sälja sitt hus, för det är en stor lyx att ha tvåglasfönster. För det andra drivs värmen av vanliga hederliga element, ni vet, såna vi hade på 60- och 70-talet i alla hus, vita, platta element. För det tredje värmer varje lägenhet upp sitt eget vatten. Bara här ser ni hur energiförbrukningen rusar iväg. Inga lågstrålande duschar installerade (varför det, det är ju hyresgästen som betalar både vatten och värme av vatten). Ingen centralvärme (varför det, det är ju hyresgästen som betalar).

Och så finalen - ingen isolering, så värmen går rakt ut och kylan går rakt in. Japp, ni läste rätt. Vi bor i ett helt nybyggt, modernt hyreshus. Och hus har ingen isolering i England. Man bygger i princip som i Grekland, Italien och Spaniens södra delar. Med annan arkitektur. Och annat väder, ska tilläggas. Förutom att man fryser r*ven av sig när det är kallt så går ju all värmen ut.

60 miljoner, det blir väl en 15-20 miljoner hushåll ungefär. Varav förmodligen 90% inte har isolering (hoppas skottarna möjligen lärt sig) - så var tar all energi vägen? Även i de hushåll där det finns centralvärme? Detsamma gäller för alla hus också. Det är därför man har heltäckningsmattor överallt. Värme i golvet, liksom.

När jag bodde i Georgia var det som att komma tillbaka till 50/60-talet. England har kommit längre, men är fortfarande på 70/80-talet när det gäller vissa saker. Infrastruktur och byggnationer. De behöver ett miljonprojekt tror jag. Fast ett tiomiljonprojekt. Och en Franklin-Roosevelt-satsning på vägar - fast det är ju svårt med många vägar när man har så mycket folk boende överallt.

Nu, dags för jobb.

Kommentarer
Postat av: Maria Palm

Hehehe... Ja, du kan tro att jag led när jag var aupair i London och tvingades kasta allt - i samma soptunna! Verkligen verkligen verkligen ingen hit. "Äsch, vadådå?" var "aupairföräldrarnas" reaktion. Känns som att England är hopplöst efter - på det mesta! :) Dags att revolutionera detta U-land, Björn?

2008-03-12 @ 09:51:49
Postat av: Kajsa

Hola!
Känner igen det där! Fast var lght är ganska ok, den haller värmen iaf!
Vi kommer till Sverige i slutet pa Juli till mitten pa Aug, kommer ni att vara där tror du?
KRAM

2008-03-15 @ 12:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0