regn i stugan

Det kunde varit en bild på en regntung sky här, men så deprimerande ska vi inte bli.  Det är i alla fall tokregn. Jag tror dessutom pappa behöver se över elen i en här stugan, hittills har 5(!) lampor smällt. Jag började i alla fall med att fördelardosan från 60-talet i bekalitbrunt fick gå ur tiden, den ska nog inte fördela mer el, efter att ha smällt tre lampor på egen hand.

Igår satte jag mina nya livsmål, de som jag normalt sätter i mellandagarna. Jag ska se över dem en gång till så får vi se om de publiceras sen, men tyvärr blir det nog inte så utan jag får nöja mig med att berätta om att jag fördelat min tid. Jag har ju en tendens att vara ganska lat och slapp ibland. Det kan man inte tro med hur mycket jag har på gång, men jag är världsbäst på att skjuta saker framför mig i all oändlighet och det frustrerar mig.

Om jag ska kunna utvecklas så som jag VILL utvecklas så måste jag arbeta för det. Personlig utveckling är inte gratis. Jag ska börja med publika bloggar om det ena och andra och jag ska dessutom fixa mitt jobb så att jag jobbar mer och håller på med förhållanden mindre. Back to plan A, är tanken, den jag hade innan jag mötte Y.

Så jag har tagit min tid, samma tid som alla andra har, 168 timmar i veckan, och försökt fördela den på rimliga aktiviteter för att se hur mycket tid man EGENTLIGEN har. Alla har vi ju sagt "jag har inte tid" - när allt handlar om prioriteringar.

Jag har kommit fram till att det finns 60 arbetstimmar, 45 fritidstimmar och 56 sovtimmar samt 7 timmar för fysisk/andlig/mental utveckling i mitt liv. Det bygger på att även bloggande (inte denna bloggen, alla eventuella andra bloggar) och ideellt arbete för MOC eller för andra organisationer också räknas som jobb.

Nu börjar han igen med sina timmar. Men jag gillar system och jag gillar att kunna mäta och se vart min tid tar vägen. Precis som man gör en budget av sina pengar (vilket jag också behöver göra). Så får vi se hur väl jag håller det, om jag sover tillräckligt och leker tillräckligt, för det är mest för dessa två områden som jag behöver ha koll så att jag inte låter jobbtimmarna tar över allt.

Kommentarer
Postat av: Maria P

Ja.. det här med timmar. Jag hörde någonstans att först tecknet på utbrändhet är att man börjar dela upp sitt dygn i timmar.



Men du har nog koll på hela den biten redan :)



Jag tycker också om att dela upp mitt liv i timmar.

2008-06-12 @ 16:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0