morgon i solträdgården

Mitt lilla "kontor" flyttas runt hela tiden. Men nu har jag hittat en plats som faktiskt är okej större delen av dagen i ett hörn av trädgården. På morgonen är det lite kyligare så då vill man ha så mycket sol som möjligt. Likadant om det blåser. Om det är för varmt däremot, som mitt på dagen, då dör man.

Så nu har jag löst mitt stora i-lands problem med en plats som jag tror kommer funka. Men det är en del knott här. Ja, ni hör ju hur jag lider...

Skogen är annars bra för att få tänka. Det har blivit en lugnare vecka än jag trodde. Ikväll kommer några av grabbarna över på grillning och pilsner, och jag kommer få mer tid över i helgen för att tänka och skriva och planera. Det går lite lättare efter insikterna häromdagen även om det kan bli både tyst och tomt ibland. Men så är det ju såklart, det får man nog leva med ett tag framöver.

Jag har börjat snegla på en ny dator. Visst är min Fujitsu fin, min lilla behändiga dator, men jag har ju nu även en Asus eee som står och drar i mig. Den är ännu mindre och behändigare. Och jag behöver en kraftfullare dator hemmavid som jag kan spela lite spel på ibland, en laptop som har lite tyngd att komma med - tror jag i alla fall. Och framförallt som har en rejäl skärm. Men mest av allt saknar jag att ha rejält bredband. Com Hem ska få kopplas in så snart ja gkommer tillbaka till Malmö så jag har något att komma med. Ska bara leta upp min trådlösa router, börjar bli tröttsamt att köpa ny så snart man behöver, det där verkar vara känsliga maskiner som inte tål nånting. Jag ska egentligen ha ett com-hem-modem också nånstans, men tusan vete var. Ett litet trådlöst nät behöver jag i alla fall så jag får lite kräm i eee:n också, det är det enda den gillar nämligen. Även om jag bara har nitton kvadrat så vill jag ha trådlöst - det skulle ju rimligen kunna göra att jag kan sitta i trädgården utanför och surfa och det vore ju skoj.

Samtidigt är det här en smidig jobbdator, den går verkligen att ha med sig överallt och man drar sig inte för att ha med den heller. En större burk skulle jag inte orka släpa runt och vill jag verklgien att eee ska bli jobbdator? ELler så är det just precis det som är poängen.... att ha eee som min resedator och låta den stora hemmadatorn bli primärt lekmaskin med alla roliga program och spel och sådär.

Det enda negativa jag har att säga om den här datorn är att den slits, det är lite kass kvalitet på plasten och jag skulle behöva lite mer av en arbetsmaskin. Nu när den fått 2 gig minne är den mycket snällare att köra, även om jag fortfarande AVSKYR Vista. I slutändan skulle jag nog vilja ha tre maskiner. EEE som lekmaskin för att skriva, tänka och sådant. En portabel arbetsdator som egentligen borde vara en mac (macbook air är den vackraste som gjorts) och en rejäl laptop som i det närmaste är en stationär dator som är kraftfull nog att spela på. Lite overkill kan man tycka, men nu pratade vi om vad jag skulle VILJA ha.

På tal om att vilja ha så börjar jag längta efter en bil och den frihet som kommer med en bil. Fast jag har ju alltid Sunfleet. Ett bra alternativ. Egentligen vill jag i så fall ha en Peugeot 206CC, men den är (a) ganska dyr och (b) jag kommer inte köpa den förrän sommaren är över och då är den inte lika rolig och (c) det är inte en miljöbil så den blir dyr i drift. En etanoldriven bil som ser snygg ut, gärna med cab, sökes. Finns Volvo C30 i cabriolet tro?

Nu blev det ett prylinlägg istället, det var ju inte riktigt meningen, men okej då.  Nu ska jag jobba lite istället, projekten börjar gå in i nya faser och även om det är riskprojekt (fin term för att jag inte får betalt nu utan kanske massor istället den dagen de lyckas) så är det KUL projekt, och det är ju viktigt det med!

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Joakim

Hittar du inte ditt Com hem-modem har jag ett över.



Ses ikväll! We bring köyyd och brewski!

2008-06-05 @ 15:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0