england och kolkraften

Det blir mycket energifrågor här.... vi fick elräkningen häromdagen. Det facila priset av 4000 kronor för ett kvartal. Vi har det rätt bra i Sverige med vår vattenkraft och kärnkraft. Alla kärnkraftsmoståndare kan börja med att pröva att lägga undan tre gånger så mycket pengar till elräkningen och se hur det känns ungefär.

På räkningen specificeras också var kraften kommer från. Hela 3% är från förnyelsebara källor som vind- och vattenkraft. 3%. Mitt elavtal för malmölägenheten är 100% förnyelsebara. Den engelska har 44% kol fortfarande!! Kolkraft. Som i Polen och Rumänien.

England är ett u-land när det gäller energi- och miljöfrågor. Nu vet jag varför de har högre löner i det här landet. Boendet även i en stad som Sheffield (man ska aldrig jämföra med London, det är en värld i sig själv) är 30-50% högre än motsvarande storlek i Sverige, och elräkningen är cirka 250% dyrare. Maten är lite billigare, nästan samma och saker man köper är marginellt billigare, förmodligen mest beroend epå att momsen är 17,5*% här.

Wow. 44% kolkraft. Sug på den du, Al Gore.

Kommentarer
Postat av: Saschen

Jag skulle knappast säga att kärnkraft är en förnyelsebar energikälla, men visst, jämförelsevis med fossila bränslen väljer jag nog att använda kärnkraft än dels den kostnad fossila bränslen medför men även de utsläppen. Dock är ju kärnkraftavfall ett problem över tid... Fast jag kan inte tänka att England har så mycket att hämta från vatten och solkraft, därmot kan jag nog tro på Vind... Kanske dags att börja med utbildningar för energibolagen?

2008-04-13 @ 18:44:22
Postat av: Maria

Skriv! Pliiis?

2008-04-17 @ 13:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0