morgonstund har....

Igår hade jag och Fredrik "måndagskväll". Det är ett begrepp som snarast motsvaras av "lill-lördag". När jag först började på företaget som jag nu sagt upp mig från, så bodde jag i Fredriks etta på Redbergsplatsen. Då blev måndag en riktigt bra dag att ta en drink efter jobbet. Man hade varit uppe sen 05 på morgonen, jobbat hela dagen och var rätt sliten. Fredrik ordnade med käk och sen tog vi några öl eller drinkar. Graden av onykterhet varierade kraftigt från "ett par öl" till "alldeles för mycket":

Nu har vi inte haft "måndagskväll" på ganska länge. Igår var det dags igen och det var riktigt trevligt. Efter ett KANONspelmöte så käkade vi ost & kex och drack ett par drinkar. Inte så att man blev berusad, men en trevlig afton nonetheless.

Fast jag måste erkänna, alkohol och jag har inte alls lika roligt ihop som förr (pre-olycka och pre-kristen). I den formen det var igår var precis lagom, ett par drinkar och ett trevligt samtal.



Jag har funderat på vad vi gör med vår tid, förresten. Och vad tid är värd. Det beror ju på hur man värderar sig själv. Jag skulle vilja att min tid är värd 1000kr i timmen. Där är jag inte än. Den dagen min tid är värd 1000kr i timmen innebär det att jag inte gör några jobb som inte ger 1000kr i timmen om jag inte gör det för att det är roligt.

Men 300 ungefär. Räknat i fakturerbart belopp exklusive moms. Nu pratar jag inte om vad jag ska fakturera som konsult, utan om man leker med tanken att vi hade ett fiktivt värde som personer. Din tid kanske är värd 100kr i timmen, eller 200kr.

Såhär är tankeleken:
Om min tid värderas till 300 kronor i timmen är jag värd 7200 kronor per dygn, eller strax över 50.000 i veckan. Det innebär att Björn omsätter ungefär 2,5 miljon om året i Kronokronor (Krkr)  [Kronos, grekiska = tid]

Vad innebär det? Ja, det innebär att jag värderar ett spelmöte på 3 timmar till 900 kronor, att en veckas semester vore värd 50.000Krkr. Beloppet 300 i timmen är baserat på min heltidslön såsom den såg ut innan jag sa upp mig, det har varit riktmärket. Om du vill räkna ut vad DU är värd i Krkr för dig själv, gör såhär:

Fundera på hur mycket pengar du vill ha (eller har just nu om du känner att du lever på en ok nivå ekonomiskt) i månaden efter skatt. Är det 5000? 7000? 10.000? 15000? 20000?  Dubbla beloppet och ta sedan 1% av detta som din "timlön" till dig själv, i Krkr/timme. Om det är 5000 efter skatt så värderar du dig till 100KrKr/timme.

Hur använder man det praktiskt? På flera sätt. Som konsult kommer jag inte, under några omständigheter, kunna ta jobb som ger mindre än 300 sek /timme, OM de inte samtidigt ger mig någon form av annan tillfredsställelse. Det innebär också att ett jobb som ger 400 i timmen, egentligen bara ger en "inkomst" på 100kr/timme. Hur tänker jag då? Jo, de första 300 täcker ju kostnaden för att köpa loss min tid i KrKr. Det som blir över är "vinsten".

Alltså är 400 egentligen för lågt för mig som konsult om det inte är ett jobb jag gillar. Då är det viktiga att hitta två sorters uppdrag:
(a) de som är så roliga att det räcker ed 300-500 i timmen för att jag ska gilla att göra dem.
(b) de som är så välbetalda (900+) att de inte måste vara roliga utan ger så mkt vinst att jag kan köpa loss 2 timmar EXTRA fritid för varje timme jag jobbar.

Dvs, om jag tar 900 i timmen så innebär det att om jag jobbat 40 timmar så har jag tjänat in tillräckligt för att vara ledig 80 timmar och bekosta ledigheten. All tid jag jobbar ska ju bekosta den ledighet jag har. Om du inte tjänar MER än att bara täcka din egen värdetid, då har du ett problem. Då kommer din livskvalitet att sjunka. Och kanske det är dags att byta jobb. Om du känner att du vill höja livskvaliteten, höj ditt värde i Krkr/timme och jämför med vad du gör idag.

Ett annat praktiskt exempel, innan jag ska återgå till jobbet, är att jag ibland är kvar sent på jobbet. Det kostar 125kr att ta taxi hem. Men om jag skulle ta bussen är det ju billigare. Eller?

Nej, säger jag då, det är det inte. Busskortet kostar 500kr och används i arbetssyfte25 gånger per månad. Det blir 20kr per resa. Och det är ju mindre än 125kr. Men nej, sen tillkommer tiden. Med bussen har jag en total restid från dörr till dörr på cirka 45 minuter. Med taxi har jag en kvart.

15 minuter * 300Krkr = 75kr
45 minuter * 300Krkr = 225kr

Så....
buss: 20kr + 225kr = 245kronor att åka hem.
taxi: 125kr + 75kr = 200kronor att åka hem.

Med det värde jag sätter på min egen tid är det alltså billigare att åka hem med taxi.

Det man ska minnas är att det blir svårt att göra den ekvationen varje dag. Både dina kronor och dina timmar är begränsade, men vi är "rikare" på tid än vi är på pengar. Och vi får alltid ny tid. Därför "säljer vi oss" till underpris ibland och tar bussen, för att pengarna köper oss annat som förhöjer timmarna vi är lediga, eller sparar oss tid i andra lägen.

Så man kan inte bara räkna om allting i Krkr och strunta i ekonomin. Men det är rätt nyttigt ibland att faktiskt fundera på vad det är värt för DIG att vara ledig.

Upp-och-nervända-världen kanske... men tankeexperimentet har varit nyttigt ibland. Om bara tidsbesparingen är tillräckligt stor. Det handlar om vilket värde du sätter på dina timmar.

(Den avancerade versionen heter ju att du har ett visst antal timmar om dagen som du värdesätter lägre än andra, och vissa som du värdesätter högre, men så långt i ekvationer och annat har jag inte kommit. Vi får prata makroekonomi i KronoThinking senare)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0