Muckarduvan bajsar hårt

Jaha.

07.30. Yvette landar med British Airways på terminal 4 på Heathrow. Hon har bokat assistans. När de upptäcker att (a) hon är blind och (b) att hon har en skadad hand, lämnar de henne på en stol och försvinner i omgångar om 30 minuter. När de sedan upptäcker att hon inte ska UT därifrån, utan till terminal 3, så säger de helt enkelt, 45 minuter innan hennes nästa flight går, att "tyvärr, vi kan inte hjälpa dig, du ska ju inte utanför dörrarna utan till SAS check-in"

Jaha. Klockan är nu 9.45 lokal tid, flighten går 10.05.

Under tiden har jag försökt komma fram till SAS i Sverige för att se om DE kan hjälpa henne och skicka någon. Jag har fått numret till deras engelska kontor och ringer vilt. Adam försöker verkligen hjälpa mig, pratar med check-in manager men berättar att tyvärr, det spelar ingen roll om vi gör något nu, för hon hinner inte med flighten. Det är British Airways som måste boka om henne nu.

Sen pratar jag med Yvette. Då har nån bagagegubbe fått hjälpa henne till tåget som går till terminal 3, men de har gett henne två te-kuponger och sagt att SAS får boka om dig. Det kommer SAS inte göra förmodligen.

DDA är lagen som reglerar handikappades rättigheter i England. Enligt den har de rätt till hjälp. Hjälp har varit bokad, men eftersom den hjälpen inte fungerat så har hon inte kommit med sin flight.

Jag är arg.

Det är dumt att bråka med Björn. Jag är inte farlig... men jag har en förmåga att hantera myndigheter.

Björn frågade Yvette om han fick lov att vidta åtgärder. Det fick han. Det har han gjort.

1. Mail till Sky News hotline om att det står en blind, handskadad tjej i landslagskläder som inte får hjälp på flygplatsen och en förfrågan om detta är BA:s normala policy för resenärer.

2. Samtal till Royal Guide Dog Society som är lobby organisation för blinda i frågor om transport och resor och rätten att röra sig fritt. Där var de extremt hjälpsamma och Clive, som är Legal Policy Officer, har nu fått Yvettes nummer och hela historien och ska "make sure she gets on the next flight."

Allting grundar sig i att det är två separata flygbiljetter. Men det borde inte spela någon roll. Rätten till handikapphjälp får man FRÅN incheckning tills att man lämnar flygplatsen och sätts på ett transportmedel. I det här fallet skulle Yvette inte UT utan till en annan terminal. Då föll hela systemet för att BA såg möjligheten att låta ett annat bolag ta kostnaden och inte kunde avvara en person i en halvtimme för att ta henne till Terminal 3.

Om 50 minuter skulle jag ha träffat henne. Räkna med minst 10 timmars fördröjning på den....

ARG!


11.45 (brittisk tid).
Advokat Clive har löst biffen, det tog 20 minuter. Nu är hon sovande i Business Lounge Sleep Quarters och ska få bo där under dagen, i väntan på flighten klockan 7 ikväll. SAS högsta ombudsman har blivit notifierad och de har redan tagit ansvar för incidenten. Ska bli intressant att se hur det här fortgår.


Kommentarer
Postat av: mamma

go get them my boy

2007-08-10 @ 19:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0