Bilpooling och lösenord

Som ni redan märkt, om ni kan läsa det här, har jag tvingats lösenordsskydda min blogg. När jag nu börjat prata lite grann om mina planer på att eventuellt byta jobb är det inte lämpligt att jag har en helt öppen blogg. Vi har 2000 säljare runtom i Skandinavien, det är inte omöjligt att någon av dem följer min blogg, och det kan läcka tillbaka, vilket inte vore så kul.

Mer om detta senare, jag ska först beskriva nöjet med en trevlig bilpool. Jag gick med i Sunfleet (www.sunfleet.com) som vi har rabatter hos som hyresgäster hos Poseidon. Jag har också talat med dem om att jag har en orm hemma, så det var inga problem för dem.

Bilen.... en V70 bi-fuel (kul med gas faktiskt) står i vårt garage, används inte så ofta och bokas via nätet när man behöver det. Fem minuter innan bokningen börjar så får man sms med en kod som man svarar på, då låses bilen upp och man kan ta ut nyckeln ur sitt specialfack och köra iväg. Fastän nyckeln alltid ligger i bilen (utom när man lånat bilen och är ute, då låser man upp och låser som vanligt) så kan ingen bryta sig in och köra iväg. Motorlåset är nämligen inte kopplat till nyckeln, utan till telemtri (digital distanslösning för kommunikation med fordon). Det är ett sms som talar om för motorn att den ska låsas upp.

Det borde å andra sidan innebära att man kan hacka sig in i att använda bilen utan att ha bokat den och bara köra iväg. Fast å andra sidan lär ju systemet hos Sunfleet då tala om att bilen rullar, och stänga av motorn. Det är nämligen också möjligt på distans, att stänga motorn på en bil som rullar, så att den sakta bara stannar till....

HUR skönt som helst att ha bil när det behövs. Inte så ofta inne i stan, men igår var jag i Skara och föreläste för skolsköterskor, fältassistenter och lärare om rollspel som metod för att jobba med sexuell hälsa i skolan. Ytterligare ett jobb åt GR (Göteborgsregionens kommunalförbund).

Jag får skriva mer sen, jag måste jobba lite, ska ju vara borta hela helgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0