Maktskifte!

Nu ska jag alldeles snart sova, för imorgon är en hektisk dag, det ska gudarna veta. Jag har massor av saker att göra innan jag ska med tåget till Stockholm efter lunch.

Men först vill jag gratulera Reinfeldt och Alliansen. Nu kanske folk som VILL jobba slipper bli förnedrade i åtgärder och skickas från den ena AMS-åtgärden till den andra utan istället kan få riktiga jobb. Och att det är okej att jobba bara lite grann om det är allt man orkar. Att man tar arbetslösheten på allvar.

Jag tror dessutom att nästa socialdemokratiska partiledare heter Wanja Lundby-Wedin. Hon blir farlig för Alliansen om fyra år. Hon är skärpt och kompetent, och en riktig ideolog. Hon har inte dragit sig för att kritisera Persson heller så hon backar inte från en fight. Om (S) tänker praktiskt och för folkets bästa väljer de henne. Men å andra sidan kanske Persson knökar fram Nuder i fronten. Då är det inte lika svårt i nästa val.

Bildt som utrikesminister hade varit fantastiskt. Han har mer erfarenhet än någon annan i Sverige och kan kanske bara matchas av Jan Eliasson eller vår käre kärnvapeninspektör Hans Blix. Men Bildt kommer nog inte tillfrågas och gör han det kanske han tackar nej. Han och Reinfeldt är inte kompisar precis. Och han kanske inte kan låta bli att lägga sig i inrikespolitiken. Men Hans Blix hade ju varit intressant, utan tvekan.

Urban Bäckström som finansminister. F.d. riksbankschef och nu chef för Svenskt Näringsliv. Också en Dream Team-medlem. Maud kommer få näringslivsministerposten, eller vad den nu kommer heta.

Räkna med att man arrangerar om bland departementen i alla fall, det är helt säkert. Det kommer bli många som ska trängas i regeringen.

Det pratas om att man ska ge hela departement till enskilda partier, som man gjorde sist. Men jag tror man ska göra tvärtom. Det är i alla fall mitt råd. Då bygger man vidare på alliansen och kan lära sig jobba tillsammans på ett helt annat sätt. Annars är risken att man faller tillbaka i revirtänkande. Åtminstone bör det finnas en statsrådsberedning som har mycket makt över arbetet i de enskilda departementen. Sammanhållningen är viktigast.

Och så snabba åtgärder och visa att man faktiskt tar hand om och börjar med att stötta upp de svaga grupperna. Ut med ungdomarna i arbetslivet, öppna upp för att deltidsjobba mer för den som vill. Ta bort taket på CSN-inkomsterna. Låt de rika vänta på sitt valfläsk ett år eller två, det är inte viktigast nu. Se till att jobben kommer igång så att folk tjänar pengar. Riktiga pengar, så att statens pengar kan gå till att förbättra för de som verkligen behöver det.

Åtgärder segregerar. Jobb integrerar. Simple as that.

Och sen ska ni veta, bara för att ni inte ska tro att allt är gott och väl, att otäcka partier som Sverigedemokraterna fick 22% av rösterna i Landskrona och är näst största parti där nu. Bara så ni vet.

Och de fick tre mandat och kom in i kommunfullmäktige även i Åstorp.

Kommentarer
Postat av: Hörberg

Och det bästa av allt är att du nu kan stanna kvar i Sverige istället för att söka politisk asyl i spanien!

2006-09-18 @ 10:08:08
Postat av: Cellen

Jag hoppas på Cecilia Malmström .. hon är SÅ cool.
Koll på läget har hon också ;)

2006-09-18 @ 14:49:52
Postat av: mamma

Att ha sverigedemokraterna i Åstorp som vågmästare är inget kul man kanske skulle flytta till malmö tänk vad man kunde umgås då

2006-09-18 @ 17:40:29
Postat av: Milla

Jo, Landskrona känns inte som den roligaste stad att bo i, men jag förstår samtidigt. När något sköts dåligt är det missnöjespartier som får rösterna. Vi får väl hoppas att det blir bättre i framtiden.... Själv tycker jag att det är lite läskigt, jag känner flera som jag kan föreställa mig har röstat på sd. Jag är glad att jag bara bor här och inte jobbar här. Kul med dem utvecklingssamtalen :(
Puss på dig Björnen!

2006-09-18 @ 21:29:39
Postat av: Saschen

Där ser man. Fast det är ju som Milla sägar, det är ju de där missnöjespartierna som tyvärr blir större när de ordentliga partierna inte klarar av att sköta det dem har satt ut att göra. Tycker det är en besvikelse på mer än en front. Fast det ska allvarligt talat bli mycket intressant att se hur en borgelig regering kommer sköta sig och vad de kan göra för Sverige. Jag har ju inte varit tillräckligt stor och medveten om vad som hänt omkring mig under den tidigare borgeliga regeringsperioden utan minns klarast den Socialdemokratiska politiken bäst. Kanske kan den borgerliga alliansen övertyga mig om att flytta mer åt höger. Vi får se. Förresten, för nu känns det som om du skriver mer och mer icke-skaderelaterade inlägg här - och vad kommer hända med http://emplosion.blogg.se?
Kämpa på Björne :)

2006-09-19 @ 01:59:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0