politisk identitetsutmaning

Jag hittade den här på en annan sajt och tänkte svara på den, bara för att det är kul.



1. Politisk ideologi du förespråkar?

Social liberalism. Det är inte heltäckande, för i vissa frågor är jag mer socialkonservativ än liberal och nyliberalismen ger jag inte mycket för. Jag tror på en helhetssyn inom politiken och en långsiktig syn, att man ser längre än till nästa val och tar med i beräkningarna de "osynliga" kostnader som kan uppstå i form av miljöproblem eller ohälsa i samband med förändringar.

I grunden tror jag på människan som fri individ. Vi är var och en ansvariga för våra egna liv och det är inte ett ansvar vi kan lägga oss ner och ge upp. Hur mycket vi än behöver av varandra, så måste vi ta ansvaret att bygga våra egna liv och inte låta andra styra oss. Vare sig det är lärare, staten, vänner eller annat socialt tryck utifrån.

Samhället ska vara en plattform att stå på, från vilken vi kan bygga våra liv. Inte en låda som begränsar hur och var vi får bygga.

2. Politisk ideologi du föraktar mest?

Alla former av politisk fundamentalism, från höger till vänster.


3. Materialist eller idealist?

Idealist. Om man är fri har man grunden. Om man inte har sin frihet att vara den man vill, göra det man vill eller tänka det man vill, har man ingenting egentligen.


4. Plikt- eller konsekvensetik i politiken?

Hmmm, svår fråga. Konsekvensetik framförallt. Man måste ta hänsyn till vad det man gör får för konsekvenser och ska själv ta konsekvenserna av de beslut man fattar som politiker.

5. Politiskt uppvaknande?

Oj, svårt igen. Jag minns när mamma grät en morgon när jag kom upp och pappa var rödögd. Palme hade blivit skjuten. När jag blev invald i stadsdelsfullmäktige var det också en väckarklocka kring hur dåligt den demokratiska processen fungerar. Alla ideella organisationer jag jobbat i har också varit med och väckt upp mig. Men mest av allt tror jag att drömmen om att själv få utveckla egna idéer och tjäna pengar på dem har påverkat mig. Att jag är JAG och det är min mänskliga rättighet att få utveckla mina idéer utan att straffas för det, och att det är min skyldighet mot världen att utveckla mig själv och mina talanger på bästa sätt så att jag kan bidra bättre till världen.

Att ha bott i USA har också påverkat mig, där jag sett hur smärtfritt det gick att faktiskt utveckla idéer. Där fanns inte jantelagen och en bra idé fanns det alltid plats för.

6. Politisk detour?

Jo, absolut. Fast jag skulle se det som en utveckling. Jag började som vänsterpartist, men det tog abrupt slut (hmm, det här borde stå under uppvaknanden egentligen) när jag åkte buss med Gudrun Schyman och hon hånade folk hon nyss pratat med ute på gatan så fort hon kommnit in i turnébussen. Det var bara en attityd. Och så har jag varit kristdemokrat, men det var nog för att jag inte visste bättre. Och så har jag röstat på folkpartiet och i år på centern och moderaterna. Jag är sakpolitiskt intresserad, jag tror inte på ideologi (däremot på idealism).


7. Enskild person som påverkat dig politiskt?

Oj... Carl Bildt utan tvekan. Och Reinfeldt också. Om han lyckas med det han påbörjat kommer han bli en av vårt århundrades största statsministrar. Han är en människa som uttrycker en önskan om att tjäna folket och försöka vara en statsminister för alla, inte bara de som röstat på honom. Och han har tagit in en politisk fiende (Bildt) i sin regering, för Bildt var bäst.

Annars... Mandela, Vaclav Havel, Adam Smith och morfar som åkte till Spanien och slogs i inbördeskriget för det han trodde på.

8. Bok som påverkat dig mest politiskt?

Det finns många, men jag läser onekligen inte särskilt mycket ideologiska manifest - eftersom jag tror att all politik måste utgå från folket. Därför skulle jag säga att Nicolo Machiavellis "Il Principe" (fursten) fortfarande är nummer ett, som talar om hur det egentligen fungerar därute i den kalla, hårda verkligheten. En historia om hur det inte borde vara, och hur det förmodligen ofta är. Nyttig läsning i vilket fall.
 
9. Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?

Att kortsiktighet ibland tar överhanden - då blir det renodlade dollars och pund som styr och inte de mer långsiktiga vinsterna på miljö och människor.

10. Viktigaste enskilda politiska frågan?

På kort sikt är det arbetslöshetsbekämpningen. På lång sikt är det skapandet av ett samhälle där ”envars fria utveckling är en förutsättning för alla människors fria utveckling”. (det här var EXAKT så som den socialdemokrat skrev på fråga 10. Och det är helt rätt. Han har nog bara inte förstått att det inte är vänsterpolitik, det han skrev).

Skillnaden mellan vänster och höger för mig är enkel:

I vänsterns samhälle bestämmer staten reglerna och kan du inte spela efter dem så får du pengar av staten och får sitta i hörnet och titta på när de andra spelar. I högerns samhälle bestämmer du själv reglerna och kan du inte spela efter dem så får du utbildning och kontakter så att du kan vara med.

Alla ska med.... just det, Göran. Alla ska med. Alla ska få ha bollen. Varsin boll. Inte din boll. Inte Reinfeldts boll. Min boll. Och din boll, du som läser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0