nordkorea

Som ni märkt har karaktären på mina inlägg börjat ändras lite. Vardagshändelser i mitt liv varvas med lite saker som händer på andra platser och med tankar och tyckanden om olika ting. Det är väl ett friskhetsteckan förmodligen.

Idag är det Nordkorea som kommer in på bloggen. De har provsprängt kärnvapen. Det gillar jag inte, jag har pengar i Kinafonder och vill helst inte ha något krig därborta.

Men samtidigt, vad ska de göra. Ingen lär vilja angripa Nordkorea. Det finns inget av värde där. De är ett hot, men det kan de fortsätta vara. Det kanske kommer en dag när de angriper Sydkorea med kärnvapen. Och det är exakt 24 timmar innan de får egna kärnvapen i huvudet.

Konflikten med Nordkorea kommer bli kort om den hanterar kärnvapen. Sydkorea kommer skrika på USAs hjälp och det kommer säkert att komma ett svar, dock inte omedelbart eftersom det kostar mycket att slåss mot dem. Så från väst kommer man nog ta en-två veckor på sig att reagera.

Men det kommer inte behövas. Kina har inte lika många skrupler, och även om Kina gillar Nordkorea, för att de håller fokus på annat i Asien än de själva.

Men Kina kommer inte vilja ha massor av flyktingar från Nordkorea som flyr in i landet och de vill definitivt inte ha en instabilitet i regionen ekonomiskt. Så om Nordkorea bombar Seoul är det inte USA som kommer svara först, jag misstänker att Kina kommer sätta in kärnvapen och utplåna Nordkorea. Slut på konflikten och slut på flyktingströmmarna och resolut agerande. Alternativt bara gå in och annektera alltihop och expandera Kinas gränser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0