I hemmabygden

Nu sitter jag hemma hos mamma i Åstorp ioch skriver en liten sen blogg. Ikväll har jag ätit en grym pastagratäng hos kusin Maria i Perstorp och suttit och snackat skit med henne, maken och Kusin Kajsa (jag måste verkligen ta mig till Spanien senare i år och hälsa på).

Det var riktigt, riktigt skoj, tycker det är så kul att vi fått lite kontakt på "gamla dar". Och nu väntar relax i flera dagar. Det enda som är spikat på schemat imorgon är möte med Emelie och sen kanske, kanske en träff hos jockum om han har hunnit klart med allt han skulle fixa. måste även ringa pappa för att se hur det funkar med dagarna för honom.

Hoppas SJs generaldirektörs brosbarn bajsar på honom på julafton. Jag blir så trött. Jag vet ingen annan avtalsform som är SÅ kass. Tänk dig om du skulle föra över SJs sätt att behandla kunder på någon annan bransch. Säg att du köper en dator för att du behöver kunna skriva på den. Istället för datorn får du hem ett paket med en skrivmaskin, en flaska tipp-ex och en miniräknare. De kommer också en månad efter att de skulle ha kommit med en lapp om att de beklagar, men med den här utrustningen kan du göra det mesta du kan göra med en dator.

Ungefär så känns det att behöva se skylten "Buss ersätter". Om jag betalar för en tågbiljett är det för att jag vill sitta bekvämt, kunna använda datorn och kanske få en fika. inte för att jag, som idag, vill åka buss till Kungsbacka, sen vänta i trekvart på ett tåg som är superfullt då det är folk från två tågset som ska klämmas in på ett. Ingen komfort, ingen nytta av att gradera upp sig till förstaklass för att få det lite lugnare. Om det bara vore EN gång. Men nej, det är tre, fyra, fem... ja i princip varje gång som det strular. Är det bara jag eller har SJ fullständigt lagt ner kundservice och känslan för hur man hanterar kunder. De har tur som inte har konkurrenter, de skulle kunna lägga ner verksamheten med en gång. Telefonköer och oförstående "det där vet inte jag, det får du ringa kundtjänst om".

I princip anser jag att om jag ingår ett avtal med en leverantör om att köra gods av typen X från plast A till plats B med hämtning senast 08.00 och avlämning senast 16.00 på ett färdsätt som är bra för godset som i förväg är avtalat, då anser jag att man måste hålla det.

Tror ni att de företag som köper godstrafik av SJ nöjer sig med ett "njae, vi hade lite problem i ett ställverk här så era maskindelar kommer nog en sex-åtta timmar senare, men ja, det är ju sånt som händer". Icke. SJ betalar dyrt, liksom alla andra leverantörer, för hur saker och ting sköts.

Men när de fraktar privatpersoner istället för maskindelar kan det ju tydligen kvitta. Och ändå åker jag tåg. För flöyget är garanterat obekvämare och stressigare och bökigare. Och bussen går bort bigtime. och om jag kör kan jag inte koppla av själv. Så det blir tåg, och jag sitter fast i fällan som alla andra.

Sån tur att dagen istället blev så mycket bättre när man kom fram. Att ha en tokglad kusin som kastar sig över en för att kramas är ju inte det sämsta sättet att komma hem på. Och ikväll sover mamma gott för nu är jag hemma.

Dagens Mamma: "Ja, när du flyttade till Malmö ringde jag turistbyrån och fick en karta så nu när du flyttade till Göteborg skrev jag ett brev till dem där jag sa att jag hade en son som flyttat till Göteborg och att när du flyttade till Malmö så skickade minsann Malmö turistbyrå en karta så jag kunde hälsa på, så frågan var om de nu var lika gentila på Göteborgs turistbyrå så att mamma kan komma och hälsa på sin nyinflyttade son."


Kartan kommer på posten. :o)


Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Saschen

SJ består ju numera av flera företag som agerar under namnet SJ och SJ är ganska splittrat idag. Visst - det fungerar och får under protest ett tveksamt godkänt av mig på vissa linjer. Tyvärr måste jag väl erkänna att de nya tågen som ersatte tågen till Stockholm var fina men att de inte tänker på att det faktiskt finns några hundra studenter som pendlar mellan Göteborg och Skövde och under tiden 13-17 (Möjligtvis till en timme senare) och för att det då borde sättas in fler tåg under denna period så länge ordinarie tåg inte är i bruk.

2006-12-21 @ 05:09:41
Postat av: Saschen

...och posten... Hehe, nej.. ska inte säga så mycket om posten. Det känns som de kör samma princip som SJ.

Men iallafall, hoppas du har det bra i välkända södra skogarna! och snart är det ju jul igen... God Jul Björn! Och hoppas du får en jättefin jul!

2006-12-21 @ 06:28:27
Postat av: Joakim

Grattis till en stabil seger i senaste matchen i vetligan! 4 rätt på 29 sekunder är respekt! :)

God jul!

/Joakim

2006-12-22 @ 07:58:41
Postat av: Kajsa

Jo, SJ... Och Spanair da? Helt otroligt! Väntar pa svar pa min fete-reklamation.
God fortsättning kusse!
STOOOOOOOR KRAM

2006-12-26 @ 23:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0