Besök i Barcelona

Det var nästan en hel vecka sedan det skrevs. Mycket har avbrottet berott på en liten tur till Barcelona, så här kommer lite bilder från en stad jag förälskat mig lite i. Kusin Kajsa har uppenbarligen hittat till HELT rätt land. Spanien har en skön stämning... och Sangria är väldigt, väldigt gott.


Här är en liten bildkavalkad:

barca-sagrada1
La Sagrada Familia - den heliga familjen, är en katedral som man byggt på sedan 1882. Det är utan tvekan den största kyrka jag någonsin sett, och den får allt annat att se fjuttigt ut. Lunds Domkyrkan skulle man nog kunna stapla en 10-12 stycken av bara på golvnivå. Tornet är 170 meter högt.

Jag fick ta två bilder. Det ni ser som är det nedersta på den övre bilden är det överstan på den nedre.. Ni kan se det lilla V-formade gattet på bilden här ovan, det är längst upp på bilden här nedanför...



barca-sagrada2
Om ni känner igen det lilla V-formade gattet  så ser ni också att från marken och upp dit är det 10-15 meter. Och det var längst ner på den andra bilden. De fyra tornen representerar de fyra apostlarna: Markus, Matteus, Lukas och Johannes.

Inuti var kyrkan dock en besvikelse, det var BARA byggställningar överallt. Jag var där på en söndag så det var tack och lov lite lugn och ro. Men inträdet på 75kr lär ju bidra till bygget av kyrkan, utan tvekan...



barca-poster
Jag passade på att smita på museum också. På Kataloniska historiska museet  fanns en komplett bild över denna väldigt stolta och självständiga region. De hade också en specialutställning om spanska inbördeskriget, vilket givetvis berörde mig särskilt eftersom min morfar var därnere och slogs, och det han såg som ambulansförare skulle komma att prägla resten av hans liv - och även ge honom en del av de egenskaper som diskuteras långt efter hans död och som ställt många av oss i släkten undrande. Jag tror att mycket av svaren till hur han agerat under delar av sitt liv, ligger begravda i Spanien från kriget. På den tiden fanns inget som hette Posttraumatiskt stressyndrom som resultat av krigschocker.

Bilden ni ser är från en del av utställningen som visade politiska affischer. Den är reklam för Röda Korsets verksamhet i Spanien under kriget.




barca-barceloneta
Lunch på La Barceloneta, en mycket trevlig restaurang som hotellet rekommenderat oss. På bild är mina kollegor Daniel och Daniel.




barca-paella
Man kan inte åka till Spanien och inte äta Paella. Men jag föredrar Paella al Carne, med kött. Jag gillar fisk och räkor, men annat som bor i skal och krälar på botten har jag lite svårt för.



barca-jag


Såhär nöjd kan man se ut när man är i Barcelona och tar det lugnt.

Kommentarer
Postat av: Kusin Kajsa

Va mysigt, synd att du inte var längre söderut... Absolut rätt land!
Sköt om dig!
Un abrazo fuerte

P.S. Vad händer med SEATbrevet? D.S.

2006-08-30 @ 21:41:36
Postat av: Alex

Jisses! Någon verkar ha haft det kanon! Skönt att höra!

2006-08-31 @ 15:46:05
Postat av: Kusin maria

Vad härligt du ser ut att ha haft det.
Blir nästan avundsjuk på dig.
Här hemma är det kaos peter har blivit opererad i sin hälsena som gick av.
Vi måste snart ha vårt snack om morfar.
Kram Maria.

2006-09-05 @ 09:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0