Historier från förr

Jag fick höra en härlig historia igår om hur mamma och pappa träffades. Det var en bilolycka då också. Så märkligt att jag inte på alla dessa år har hört den förut. Han blev strandsatt i Danmark och mamma var med och hämtade honom, och så träffades de.

En helt annan bilolycka, 36 år senare, sitter jag här med knäet i paket. Har ont i inre ledbandet idag. Jag skulle vilja visa er bilder på de fina islandshästarna vi hälsade på igår, ute i stallet, men jag vet inte riktigt hur man för över en mobiltelefonbild till bloggen. I så fall uppdaterar jag senare med den bilden.

Söndag idag och Benny ska åka ner till Malmö. Resten av veckan är det jag Jennie och lille Oliver som ska hålla fortet mot invasion. Men det kommer gå bra det också.

Min mentala styrka återvänder sakta men säkert, det är där läkningen sker just nu känns det som. Benet har tillfällig paus, det känns i alla fall inte bättre idag än igår, eller förrgår. Däremot känner jag mig mentalt starkare, lite grann. Även det är en process.

Jag blir mer och mer övertygad om "de två systemen", att vi har ett fysiskt system i kroppen och ett psykiskt, och att dessa två agerar i harmoni. Som att jag fick flashbacks när jag satte ner benet, för hjärnan blev påmind om olyckan och reagerade psykiskt. Och om man kan påverka ett av systemen så påverkas det andra. Men det psykiska styr våra upplevelser av saker och ting, det fysiska är behållaren.

Som en tillbringare med vatten ungefär. Vattnet får smak av tillbringaren och kan rinna ut om behållaren läcker, men det är fortfarande vätskan vi dricker, inte tillbringaren. Det innebär att hur vi mår, inåt sett, är definierande för hur vi mår fysiskt. Stress orsakar huvudvärk, magont, oregelbundna tarmar och så vidare.

Hmm, ja, bara ett frö av en tanke, men den kommer säkert utvecklas med tiden. Sensmoralen är väl att om vi kan må bra och hitta harmonin, så blir det lättare att läka även fysiska skador. Så mycket kärlek och omtanke jag fått så borde jag med andra ord vara frisk på nolltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0